#3 25TH HOUR / AZ UTOLSÓ ÉJJEL (2002. Spike Lee)
Montgomery Brogan kábítószerdíler. Lebukott, éppen hét évet készül lehúzni egy New York melletti börtönben, Otisvilleben. Az utolsó éjjel című filmben a börtönbe való bevonulás előtti utolsó napját követhetjük végig, de leginkább azt, ahogy a saját maga körül saját maga kivételével sorsáért mindent és mindenkit, az apját, a barátait, a szerelmét, a bűntársait, egyszerűen mindenkit hibáztató bűnöző tomboló dühéből végül eljut saját felelősségének elismeréséhez és az önvád, az önutálat okozta végső kétségbeeséshez. Súlyos dráma, aminek csak alágyújt az író-rendező, Spike Lee jellemző haragja (Spike Lee amúgy nem szereti, ha azt mondják rá, hogy haragszik, pedig basszus… nézze meg bárki a legjobb filmjeit, mindenki megmondhatja, hogy haragszik), és aminek a hátterében ott van ráadásként egy büszke város friss gyászának összes fájdalma is. Bizonyos alkotók rezüméje szorosan kötődik New York városához, és ezen alkotók egyike Spike Lee is, a 2002-ben bemutatott Az utolsó éjjel című filmje pedig nagy súllyal viseli magán az előző évi 9/11-es tragédia nyomait. Mindez megjelenik a lenti monológban is, ahol a börtönbüntetés árnyékában tehetetlenül nyüszítő, robbanni kész őrültként mindenkibe bele-belekapó Monty Brogan (Alföldi Róbert fantasztikus szinkronjával) egész New Yorkra szór átkot. Elátkozza a jellegzetes newyorki multikultit, a barátait, Jézust és az egyházat, Bin Ladent, úgy általában a terroristákat, meg „az összes retkes fundamentalistát a világon”, majd végül… saját magát is. A filmen végighúzódó karakterív jelenik meg ebben a jelenetben kicsiben, és… hát… az egész nem annyira píszí. Illetve nagyon nem az, fantasztikusan és hálaazégnekhogy nem az. Egy kétségbeesett, fájó lélek hisztizik és tör zúz maga körül ebben a filmben, és persze hogy nem válogatja meg a szavait. A tükörmonológ a zseniális nagyjelenetekkel teli filmdráma egyik kiemelkedő momentuma. Spike Lee mostanában bőven van, hogy egy-egy filmjével mellé lő… nem árt felidézni, milyen az, amikor csúcsformában van: